Узагальнення знань біологія 10 клас

 Узагальнення знань по темі: Закономірності мінливості
Завдання 1. Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
1. Назвіть прізвище вченого, який запропонував назву «генетика»: а) Г. Мендель;  б) Г. де Фріз;  в) У. Бетсон;     
2. Укажіть клітини, у яких можуть виникати мутації: а) лише статеві;  б) лише нестатеві; в) будь-які.
3. Зазначте, як називають межі модифікаційної мінливості ознаки:  а) варіаційний ряд;  б) варіаційна крива;  в) норма реакції.
4. Укажіть мінливість, яку відносять до спадкової: а) модифікаційна; б) вікова;  в) мутаційна;
5. Зазначте, які мутації спричиняють поліплоїдію: а) кратне зменшення наборів хромосом; б) зміна будови окремих хромосом; в) кратне збільшення наборів хромосом.
6. Визначте форму мінливості, яка зумовлює розбіжності у фенотипі однояйцевих близнюків:    а) модифікаційна; б) комбінативна; в) мутаційна.
7. Укажіть властивості мутацій: а) здатні зникати протягом життя особиниб) можуть виникати лише у нестатевих клітинах; в) можуть успадковуватись
8. Назвіть джерела комбінативної мінливості: а) випадкове поєднання гамет при заплідненні; б) кількість  поживних речовин у яйцеклітині; в) вплив мутагенних факторів
9. Назвіть прізвище вченого, який увів термін «мутації»: а) Г. Мендель; б) Т.Х. Морган; в) Г. де Фріз.
10. Зазначте властивості модифікацій: а) відсутність нижнього порогу дії чинника;  б) відсутність пристосувального значення;  в) визначеність.
11. Назвіть модифікації, які зберігаються протягом усього життя особини: а) будь-які;  б) виникають на ранішніх етапах індивідуального розвитку;   в) виникають на пізніх етапах індивідуального розвитку
12. Укажіть, чим визначається довжина варіаційного ряду: а) впливом регуляторних генів;  б) впливом позаядерних генів;  в) впливом умов довкілля

Завдання 2. Розподілити ознаки мутацій та модифікацій
                           А) Мутації                             Б) Модифікації
1) Спричиняють різноманітні зміни генетичного матеріалу
2) Залежать від інтенсивності й тривалості дії екологічного фактора
3)  Виникають раптово
4) Можуть зникати протягом життя організму 
5) Бувають летальні, сублетальні і нейтральні
6) Забезпечують пристосування до змінних умов середовища життя
7) Виникають в результаті зменшення числа наборів хромосом
8) Застосовують у генетичних методах боротьби із організмами - шкідниками
9) Межі ознаки визначаються нормою реакції

Завдання 3. Встановіть відповідність між хворобою та її ознакою

Хвороба
Ознака
1) Арахнодактилія
А) Багатопалість
2) Серпоподібноклітинна анемія
Б)Нездатність крові зсідатися
3) Хвороба Дауна
В) Формування видовжених пальців на руках і ногах
4) Гемофілія
Г) Спричиняє кисневе голодування
5) Полідактилія
Д) Розумова та фізична відсталість, напіввідкритий рот


Завдання 4. Встановіть відповідність між мутагенами та їх групами
Група
Мутагени
1
Фізичні
А
Нітрати, нітрити; пестициди; харчові добавки;
 продукти перегонки нафти; органічні розчинники;  антидепресанти.
2
Хімічні
Б
Віруси; продукти обміну речовин; антигени деяких мікробів  і паразитів.
3
Біологічні
В
Ультрафіолетові та рентгенівські промені, радіоактивні елементи; надто висока або низька температура

Завдання 5. Укажіть види мутацій, що відповідають наведеним ознакам. Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика:
А. Мутації, що виникають без видимих причин
Б. Мутації, що спричинені дією відомого мутагенного фактора
В. Мутації, що виникають у статевих клітинах
1 спонтанні
1 спонтанні
1 спонтанні
2 індуковані
2 індуковані
2 індуковані
3 генеративні
3 генеративні
3 генеративні

Завдання 6. Укажіть форми мінливості, що відповідають наведеним ознакам. Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
А. Виникає внаслідок порушення структури ДНК
Б. Виникає в результаті незалежного розходження хромосом під час мейозу
В. Відповідає умовам існування, є пристосувальною
1 модифікаційна
1 модифікаційна
1 модифікаційна
2 комбінативна
2 комбінативна
2 комбінативна
3 мутаційна
3 мутаційна
3 мутаційна


Узагальнення знань з теми: Закономірності спадковості
Варіант 1
Рівень 1
Виберіть одну правильну вдповідь
1. Укажіть визначення гена: а) мономер білкової молекули; б) матеріал для еволюційних змін; в) ділянка ДНК, яка несе інформацію про структуру одного білка; г) властивість батьків передавати ознаки нащадам.
2. Укажіть визначення алельних генів: а) гени, які кодують домінантну ознаку; б) різні стани гена, що визначають різні стани ознаки, яку він кодує; в) гени, які визначають розвиток комплексу ознак; г) гени, які кодують рецесивну ознаку.
3. Укажіть, що таке генотип: а) сукупність генів в організмі; б) сукупність ознак в організмі; в) сукупність хромосом в організмі; г) сукупність соматичних клітин в організмі.
4. Визначте, що впливає на формування фенотипу: а) тільки умови середовища; б) тільки генотип; в) генотип та умови середовища; г) тільки антропогенні фактори.
5. Визначте особину, гомозиготну за двома домінантними алелями генів: а) ААВВ; б) ААвв; в) АаВв; г) аавв.
6. Укажіть, за допомогою якого типу схрещування вивчають закономірності успадкування однієї ознаки: а) моногібридного; б) дигібридного; в) полігібридного; г) зчепленого.
Рівень 2
7. Укажіть два правильні твердження:
а. Гени розташовані у цитоплазмі.
б. Ознаки гібрида, які виявляються в першому поколінні, - домінантні.
в. Спадковий матеріал в еукаріотів міститься в мембранах.
г. Алельні гени розташовані в різних парах хромосом.
д. Спосіб розмноження, за якого утворюються гамети, - статевий.
8. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
А. Гібриди
Б. Фенотип
В. Статеві хромосоми
Г. Чиста лінія
1. Однорідні за генотипом нащадки однієї особини, гомозиготні за більшістю генів
2. Нащадки, отримані в результаті гібридизації
3. Сукупність генів організму
4. Сукупність ознак організму
5. Хромосоми, що відрізняються за розміром та будовою у представників різної статі

 9. Знайдіть "зайвий" термін і поясніть, чому він "зайвий": хромосоми, правило чистоти гамет, мутації, закони Г.Менделя.
Рівень 3
10. У вівса нормальний зріст рослини (B) домінує над гігантським (b), а рання стиглість (D) - над пізньою (d). Установіть відповідність між схемою схрещування вівса та розщепленням ознак за фенотипом у потомстві
А. BbDD ×BbDd
Б. BbDd× BbDd
В. BbDd× bbdd
Г. BBDd ×bbdd

1.       Усі нормальної висоти, ранньостиглі
2.       9:3:3:1
3.       3:1
4.       1:1:1:1
5.       1:1
11. Дайте визначення: закон незалежного комбінування ознак.
Рівень 4
12. Розв'яжіть задачу. У помідорів червоне забарвлення плодів (А) домінує над жовтим (а), кругла форма (В) - над грушоподібною(в). Схрестили гетерозиготну рослину з червоним забарвленням і грушоподібною формою плодів із гетерозиготною рослиною з жовтим забарвленням і круглою формою плодів. Якими будуть за фенотипом гібриди першого покоління?
Варіант 2
Рівень 1
Виберіть одну правильну вдповідь
1. Укажіть визначення чистої лінії: а) порода; б) сорт; в) група генетично однорідних (гомозиготних) організмів; г) нащадки одної самозапилюваної особини.
2. Укажіть, які хромосоми називають гомологічними: а) ті, що мають диплоїдний набір; б) однакові за формою та будовою; в) різні за формою та будовою; г) ті, що мають різний набір генів.
3. Укажіть, за яких умов виявляється рецесивний ген: а) тільки в гомозиготному стані; б) тільки в гетерозиготному стані; в) як у гомозиготному, так і в гетерозиготному станах; г) тільки у гібридів першого покоління.
4. Укажіть, що таке фенотип: а) сукупність генів; б) сукупність ознак; в) сукупність хромосом; г) сукупність соматичних клітин в організмі.
5. Визначте особину, гетерозиготну за двома алелями генів: а) ААВВ; б) ААвв; в) АаВв; г) аавв.
6. Укажіть закономірність, відому як другий закон Менделя: а) розщеплення ознак у співвідношенні 3:1; б) різноманітність гібридів першого покоління; в) одноманітність гібридів 1-го покоління; г) розщеплення ознак у співвідношенні 9:3:3:1.
Рівень 2
7. Укажіть два правильних твердження:
а. Набір хромосом у клітині - це поліплоїдія.
б. Гени розташовані в хромосомах.
в. Ознаки гібрида, які виявляються в першому поколінні, - рецесивні.
г. У разі проміжного характеру успадкування спостерігається розщеплення в другому поколінні 1:2:1
д. Ядра соматичних клітин у людини містять диплоїдний набір хромосом - 23.
8. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями
А. Гомозигота
Б. Аутосома
В. Генотип
Г. Кросинговер
1. Нестатеві хромосоми
2. Сукупність генів організму
3. Обмін гомологічними ділянками хромосом
4. Різні стани гена
5. Диплоїдна або поліплоїдна клітина, гомологічні хромосоми якої містять однакові алелі певних генів

 9. Знайдіть "зайвий" термін і поясніть чому він "зайвий": дигетерозигота, аутосома, гомозигота, гетерозигота.
Рівень 3
10. У помідорів ген червоного забарвлення плодів (А) домінує над геном жовтого забарвлення (а), ген, що відповідає за високе стебло (В), - над геном карликовості (в). Установіть відповідність між схемою схрещування помідорів та розщепленням ознак за фенотипом у потомстві.
А. АаВв × ААВВ
Б. АаВв × аавв
В. АаВв × АаВв
Г. Аавв × аавв
1. 9:3:3:1
2. усі жовті карликові
3. 1:1
4. усі червоні високі
5. 1:1:1:1
11. Дайте визначення: закон розщеплення
Рівень 4
12. Розв'яжіть задачу. У людини кароокість домінує над блакитним кольором очей, праворукість - над ліворукістю. Гени обох ознак містяться в різних хромосомах. Які ознаки будуть мати діти, якщо їхні батьки кароокі, праворукі та гетерозиготні за обома ознаками?

Комментариев нет:

Отправить комментарий