Календарно-тематичне планування за програмою «Природознавство. 5 клас»
Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та
спорту України (наказ МОН від 06.06.2012 р. №664)
Програму підготували: Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак
Т.В., Бєскова Н.В., Фіцайло С.С.
Підручник : Коршевнюк Т.В.
70 годин, 2 години на тиждень, 3 години – резервний час
№
|
Тема
уроку
|
Практична
частина уроку
|
Дата
|
||||
Вступ
(5 годин)
|
|||||||
1
|
Науки про природу
|
Ознайомлення
із сучасними джерелами інформації: енциклопедії, словники, довідники, атласи
географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна
література про природу, хрестоматії з природознавства.
Екскурсія до шкільної
бібліотеки.
Дослідний
практикум:
ознайомлення з каталогами в бібліотеці, пошуковими машинами Інтернету,
правилами формулювання запиту, пошуком інформації.
Міні
проект.
Моя улюблена книга. Історія одного відкриття
|
|
||||
2
|
Методи вивчення природи
|
Екскурсія
в природу, на пришкільну територію
|
|
||||
3
|
Прилади, обладнання для вивчення природи
|
Практична робота № 1. Ознайомлення
із простим обладнанням для природничо-наукових спостережень і дослідів
|
|
||||
4
|
Дослідний практикум: складання
переліку побутових вимірювальних приладів і вимірювання з їх допомогою
|
|
|||||
5
|
Підсумковий урок. Урок-подорож
|
Аналіз,
складання схем основних понять за темою
|
|
||||
Обладнання:
лупа, бінокль, мікроскоп, терези й важки, годинник, секундомір, термометр,
лінійка, сантиметр, мірний циліндр, хімічна склянка, колба
|
|||||||
Розділ
1. Тіла, речовини і явища навколо нас (14 годин)
|
|||||||
6
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла
|
Демонстрація: природні й
створені людиною тіла
|
|
||||
7
|
Визначення, вимірювання основних характеристик
тіла
|
Практична
робота
№ 2. Вимірювання
маси й розміру різних тіл
|
|
||||
8
|
Речовини. Фізичні властивості речовин
|
Демонстрація: речовини з різними
фізичними властивостями (металічний блиск, колір, пластичність, запах
(ванілін))
|
|
||||
9
|
Властивості твердих тіл, рідин і газів
|
Демонстрація: речовини в
різних агрегатних станах
|
|
||||
10
|
Атоми й хімічні елементи
|
Демонстрація: модель будови
атома, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва
|
|
||||
11
|
Молекули. Рух молекул. Дифузія
|
Демонстрація: моделі
молекул речовин
|
|
||||
12
|
Розмаїтість речовин. Поняття про прості й складні
речовини, органічні й неорганічні речовини
|
Демонстрація: зразки
неорганічних і органічних речовин
|
|
||||
13
|
Чисті
речовини й суміші. Способи розподілу сумішей
|
Демонстрація: чисті
речовини й суміші.
Практична
робота № 3.
Розподіл сумішей фільтруванням
|
|
||||
14
|
Підсумковий урок. Тестування
|
Захист
міні-проектів
|
|
||||
15
|
Явища природи
|
Демонстрація:
відеофрагменти з різними явищами природи (гроза, блискавка, веселка, смерч,
сніг, виверження вулкана, рух світла та ін.)
|
|
||||
16
|
Фізичні явища, їх розмаїтість
|
Демонстрація: фізичні явища
(механічні, світлові, магнітні, теплові, звукові).
Дослідний
практикум:
дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури й площі
поверхні
|
|
||||
17
|
Хімічні явища, їхні ознаки
|
Демонстрація: ознаки
хімічних реакцій
|
|
||||
18
|
Горіння, гниття. Взаємозв'язок явищ у природі
|
Міні-проеіст. Опале листя: користь чи шкода?
Дослідний
практикум: спостереження за явищами
природи
|
|
||||
19
|
Підсумковий урок. Узагальнення й систематизація
знань за розділом 1
|
Підсумкове
тестування Аналіз, складання схем основних
понять за темою
|
|
||||
Обладнання: терези й
важки, лінійка, фільтр, лійка, скляна паличка, хімічна склянка, нагрівальний
прилад
|
|||||||
Розділ
2. Всесвіт (11 годин)
|
|||||||
20
|
Небо
й небесна сфера
|
Демонстрація: карта
зоряного неба
|
|
||||
21
|
Небесні
світила. Видимі рухи небесних світил
|
Демонстрація: модель
Сонячної системи (у тому числі віртуальна)
|
|
||||
22
|
Сузір'я.
Значення зоряного неба в історії людства
|
Практична
робота № 4.
Визначення найвідоміших сузір'їв на карті зоряного неба
|
|
||||
23
|
Небесні
тіла
|
Демонстрації: фотографії
Галактик, планет, комет
|
|
||||
24
|
Зірки
як небесні тіла. Відмітні ознаки зірок. Міжзоряний простір
|
Демонстрації: фотографії
Сонця, зоряного неба
|
|
||||
25
|
Планети
й планетні системи
|
Демонстрації: таблиця
планети Сонячної системи
|
|
||||
26
|
Сонячна
система. Відмітні ознаки планет
|
Відеодемонстрація: планети
Сонячної системи
|
|
||||
27
|
Зоряні
системи -— галактики. Відмінності галактик. Скупчення галактик
|
Відеодемонстрація: Чумацький
шлях,галактики
|
|
||||
28
|
Всесвіт
та його складові. Людина й Усесвіт
|
Відеодемонстрація: історія
вивчення космосу людиною
|
|
||||
29
|
Астрономія
як наука про Всесвіт. Методи й інструменти астрономічних досліджень
|
Демонстрація: фотографії
обладнання длч вивчення Всесвіту.
Дослідний практикум: спостереження
за зоряним небом, сузір'ями Великої й Малої ведмедиці
|
|
||||
30
|
Підсумковий
урок. Узагальнення й систематизація знань за розділом 2
|
Підсумкове тестування Аналіз, складання схем основних понять за
темою
|
|
||||
Обладнання: карта зоряного неба, бінокль
|
|||||||
Розділ
3. Земля — планета Сонячної системи
|
|||||||
Тема
1. Земля як планета (16 годин)
|
|||||||
31
|
Гіпотези
й сучасні уявлення про виникнення Землі
|
Демонстрація: фотографії
Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів
|
|
||||
32
|
Форма
й розміри Землі. Внутрішня будова Землі
|
Демонстрація: обертання
Землі навколо осі, обертання Землі навколо Сонця з допомогою телурію. Практична робота № 5.
Знаходження на карті й глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль,
материків, частин світу, різних географічних об'єктів
|
|
||||
33
|
Рух
Землі. Пори року
|
Демонстрація: залежність
освітлення від кута падіння сонячних променів; досліди, які ілюструють зміну
освітлення півкуль Землі протягом року
|
|
||||
34
|
Місяць
— супутник Землі
|
Демонстрація: фотографії
Місяця з орбітальних станцій і космічних апаратів.
Міні-проект. Чому ми
бачимо тільки один бік Місяця? Що на іншому боці Місяця?
|
|
||||
35
|
Сонячні
й місячні затемнення
|
Демонстрація: Місяць у
різні фази місячного й сонячного затемнень.
Дослідний практикум: спостереження
за рухом листків і квіток рослини до Сонця; нагрівання тіл променями Сонця '
|
|
||||
36
|
Способи
зображення Землі. Масштаб
|
Дослідний практикум: визначення
розмірів різних об'єктів у декількох масштабах
|
|
||||
37
|
Підсумковий
урок
|
Контрольна
робота № 1
|
|
||||
38
|
Ґрунт
та його значення. Утворення ґрунту
|
Демонстрація: зовнішній
вигляд ґрунту, види ґрунтів, малюнки, фото, відеоматеріали про організми, які
беруть участь у ґрунтоутворенні
|
|
||||
39
|
Властивості
ґрунту. Раціональне використання ґрунту
|
Демонстрація: досліди, які демонструють склад
і властивості ґрунту
|
|
||||
40
|
Повітря
— суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря
|
Демонстрація: досліди, які демонструють
властивості й рух повітря
|
|
||||
41
|
Вода,на
Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води в природі
|
Демонстрація: досліди, які демонструють властивості
й стани води.
Міні проект. Подорож крапельки води
|
|
||||
42
|
Вода
— розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини
|
Демонстрація: досліди, які демонструють
розчинність речовин.
Дослідний практикум: визначення розчинності речовин: глини,
крейди, олії, лимонної кислоти. Дослідження впливу температури на розчинність
цукру (солі) у воді. Дослідження нагрівання тіл (різного кольору й
прозорості) променями Сонця.
Домашній експеримент: вплив ступеня забруднення води
на освітленість водних рослин
|
|
||||
43
|
Розчини
в природі. Значення води в природі
|
Відеодемонстрація: значення води в природі
|
|
||||
44
|
Ділова
гра. Використання води людиною
|
Презентація міні-проектів Крапля, або Де ми втрачаємо воду?
|
|
||||
45
|
Підсумковий
урок. Узагальнення й систематизація знань за темою 1 розділу 3
|
Підсумкове тестування Аналіз, складання схем основних понять за
темою
|
|
||||
Обладнання:
глобус, географічні карти, телурій, контурні карти, атласи; хімічні склянки,
пробірки, нагрівальний прилад, хімічні речовини (крейда, цукор, кухонна сіль,
соняшникова олія)
|
|||||||
Тема 2.
Планета Земля як середовище для живих організмів (15 годин)
|
|||||||
46
|
Жива
й нежива природа. Організм і його властивості. Розмаїтість організмів:
Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії
|
Демонстрація: фотографії,
малюнки різних організмів.
Міні-проект. Знайомтеся —
це...
|
|
||||
47
|
Практична
робота № 6
|
Практична робота № 6. Визначення назв найпоширеніших
в Україні рослин, грибів, тварин із допомогою атласів-визначників
|
|
||||
48
|
Практична
робота № 7
|
Практична робота № 7. Ознайомлення з найбільш поширеними й
отруйними рослинами, грибами й тваринами своєї місцевості
|
|
||||
49
|
Клітинна
будова організмів. Віруси — неклітинна форма життя
|
Демонстрація: клітинної будови організмів —
рослин, грибів, тварин, бактерій — із допомогою фотографій (у тому числі й
електронних); малюнки, схеми будови вірусів
|
|
||||
50
|
Урок-гра.
Жива й нежива природа Землі
|
|
|
||||
51
|
Умови
життя на планеті Земля. Життєве середовище. Чинники навколишнього середовища
|
Відеодемонстрація: умови життя на Землі
|
|
||||
52
|
Вплив
чинників неживої природи на організми. Загальна характеристика різних
середовищ існування живих організмів
|
Дослідний практикум: Організація спостереження за найважливішими
властивостями живих організмів. Вплив температури, світла й вологості на
проростання насіння
|
|
||||
53
|
Пристосування
організмів до різних умов середовища і їх періодичних змін
|
Презентація міні-проектів Тварини й рослини минулого
|
|
||||
54
|
Наземно-повітряне
середовище існування: характеристика, пристосування до нього живих організмів
|
Демонстрація: малюнки, фотографії рослин і
тварин, які мешкають у наземно-повітряному середовищі
|
|
||||
55
|
Водойма
як середовище існування живих організмів. Пристосування організмів до життя
у воді
|
Демонстрація: малюнки, фотографії рослин і
тварин, які мешкають у водному середовищі
|
|
||||
56
|
Ґрунт
як середовище існування. Пристосування організмів до життя у ґрунті
|
Демонстрація: малюнки, фотографії рослин і тварин,
які мешкають у ґрунті
|
|
||||
57
|
Вплив
на організм чинників живої природи. Взаємозв'язки живих організмів. Форми
співіснування організмів
|
Демонстрація: схеми ланцюгів харчування,
приклади взаємовідносин живих організмів, пристосування тварин і рослин до
паразитичного способу життя
|
|
||||
58
|
Екосистеми.
Групи організмів
|
Демонстрація: схеми екосистем, екологічні
групи організмів
|
|
||||
59
|
Рослинний
і тваринний світ нашої місцевості
|
Екскурсія до краєзнавчого музею, зоопарку,
живого куточка, на ферму тощо
|
|
||||
60
|
Узагальнення
й систематизація знань за темою 2 розділу 3
|
Аналіз,
складання схем основних понять за темою
|
|
||||
61
|
Підсумковий
урок
|
Контрольна робота № 2
|
|
||||
Обладнання:
гербарії, фотографії, малюнки рослин, грибів, тварин, бактерій;
атласи-визначники рослин, тварин, грибів
|
|||||||
Тема
3. Людина на
планеті Земля (6
годин)
|
|||||||
62
|
Людина — частина природи. Зв'язок людини із
природою. Зміни в природі, які виникають під впливом природних чинників і
діяльності людини
|
Демонстрація: фрагменти
відеофіль- мів про екологічні проблеми та способи їх розв'язання, про
природоохоронні території України
|
|
||||
63
|
Екологічні
проблеми та їх розв'язання (збереження біологічної розмаїтості, боротьба зі
спустелюванням, знищенням лісів)
|
Дослідний практикум: дослідження
екологічних проблем своєї місцевості
|
|
||||
64
|
Екологічні
проблеми та їх розв'язання. Захист планети від різних видів забруднень
|
Дослідний практикум: дослідження
екологічних проблем найближчої до школи місцевості; складання екологічного
паспорта школи
|
|
||||
65
|
Охорона
природи. Червона книга України. Заповідники, заказники, національні парки
та їх значення для збереження природи Землі
|
Демонстрація: демонстрація Червоної книги
України, зображень рідкісних рослин і тварин своєї місцевості, занесених до
Червоної книги; відео- фільму про діяльність заповідників, заказників з
охорони природи
|
|
||||
66
|
Практична
робота № 8 Вивчення (складання) Червоної книги своєї місцевості
|
Демонстрація: малюнків, фото- й ві-
деоматеріалів про рідкісні рослини й тварин своєї місцевості
|
|
||||
67
|
Урок-конференція
|
Презентація міні-проектів Земля — наш спільний будинок. Будь природі другом!
Земля перетвориться на пустелю
|
|
||||
Обладнання:
Червона книга України
|
|||||||
Відповідно
до програми, на вивчення курсу відведено 70 годин, з них 3 — резервні, які
можна використати на розсуд учителя в різних розділах програми
|
|||||||
Молодчинка
ОтветитьУдалить