Календарне планування

Календарно-тематичне планування за програмою «Природознавство. 5 клас»
Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ МОН від 06.06.2012 р. №664)
Програму підготували: Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н.В., Фіцайло С.С.
Підручник : Коршевнюк Т.В.
70 годин, 2 години на тиждень, 3 години – резервний час

Тема уроку
Практична частина уроку
Дата
Вступ (5 годин)
1
Науки про природу
Ознайомлення із сучасними джерела­ми інформації: енциклопедії, словни­ки, довідники, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна літера­тура про природу, хрестоматії з при­родознавства.
Екскурсія до шкільної бібліотеки.
Дослідний практикум: ознайомлен­ня з каталогами в бібліотеці, пошуко­вими машинами Інтернету, правила­ми формулювання запиту, пошуком інформації.
Міні проект. Моя улюблена книга. Іс­торія одного відкриття

2
Методи вивчення при­роди
Екскурсія в природу, на пришкільну територію

3
Прилади, обладнання для вивчення природи
Практична робота 1. Ознайом­лення із простим обладнанням для природничо-наукових спостережень і дослідів

4
Дослідний практикум: складання переліку побутових вимірювальних приладів і вимірювання з їх допомо­гою

5
Підсумковий урок. Урок-подорож
Аналіз, складання схем основних по­нять за темою

Обладнання: лупа, бінокль, мікроскоп, терези й важки, годинник, секундомір, термометр, лінійка, сантиметр, мірний циліндр, хімічна склянка, колба
Розділ 1. Тіла, речовини і явища навколо нас (14 годин)
6
Тіла навколо нас. Ха­рактеристики тіла
Демонстрація: природні й створені людиною тіла

7
Визначення, вимірю­вання основних ха­рактеристик тіла
Практична робота 2. Вимірюван­ня маси й розміру різних тіл

8
Речовини. Фізичні властивості речовин
Демонстрація: речовини з різними фізичними властивостями (металіч­ний блиск, колір, пластичність, запах (ванілін))

9
Властивості твердих тіл, рідин і газів
Демонстрація: речовини в різних агрегатних станах

10
Атоми й хімічні еле­менти
Демонстрація: модель будови атома, періодична система хімічних елемен­тів Д. І. Менделєєва

11
Молекули. Рух моле­кул. Дифузія
Демонстрація: моделі молекул речо­вин

12
Розмаїтість речовин. Поняття про прості й складні речовини, органічні й неорганіч­ні речовини
Демонстрація: зразки неорганічних і органічних речовин

13
Чисті речовини й су­міші. Способи розпо­ділу сумішей
Демонстрація: чисті речовини й су­міші.
Практична робота № 3. Розподіл су­мішей фільтруванням

14
Підсумковий урок. Тестування
Захист міні-проектів

15
Явища природи
Демонстрація: відеофрагменти з різ­ними явищами природи (гроза, блис­кавка, веселка, смерч, сніг, вивер­ження вулкана, рух світла та ін.)

16
Фізичні явища, їх роз­маїтість
Демонстрація: фізичні явища (ме­ханічні, світлові, магнітні, теплові, звукові).
Дослідний практикум: дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури й площі по­верхні

17
Хімічні явища, їхні ознаки
Демонстрація: ознаки хімічних ре­акцій

18
Горіння, гниття. Взаємозв'язок явищ у природі
Міні-проеіст. Опале листя: користь чи шкода?
Дослідний практикум: спостережен­ня за явищами природи

19
Підсумковий урок. Узагальнення й сис­тематизація знань за розділом 1
Підсумкове тестування Аналіз, складання схем основних по­нять за темою

Обладнання: терези й важки, лінійка, фільтр, лійка, скляна паличка, хімічна склянка, нагрівальний прилад

Розділ 2. Всесвіт (11 годин)

20
Небо й небесна сфера
Демонстрація: карта зоряного неба


21
Небесні світила. Ви­димі рухи небесних світил
Демонстрація: модель Сонячної сис­теми (у тому числі віртуальна)


22
Сузір'я. Значення зо­ряного неба в історії людства
Практична робота № 4. Визначення найвідоміших сузір'їв на карті зоря­ного неба


23
Небесні тіла
Демонстрації: фотографії Галактик, планет, комет


24
Зірки як небесні тіла. Відмітні ознаки зірок. Міжзоряний простір
Демонстрації: фотографії Сонця, зо­ряного неба


25
Планети й планетні системи
Демонстрації: таблиця планети Со­нячної системи


26
Сонячна система. Від­мітні ознаки планет
Відеодемонстрація: планети Сонячної системи


27
Зоряні системи -— га­лактики. Відмінності галактик. Скупчення галактик
Відеодемонстрація: Чумацький шлях,галактики


28
Всесвіт та його скла­дові. Людина й Усе­світ
Відеодемонстрація: історія вивчення космосу людиною


29
Астрономія як наука про Всесвіт. Методи й інструменти астро­номічних досліджень
Демонстрація: фотографії обладнан­ня длч вивчення Всесвіту.
Дослідний практикум: спостережен­ня за зоряним небом, сузір'ями Вели­кої й Малої ведмедиці


30
Підсумковий урок. Узагальнення й сис­тематизація знань за розділом 2
Підсумкове тестування  Аналіз, складання схем основних по­нять за темою


Обладнання: карта зоряного неба, бінокль

Розділ 3. Земля — планета Сонячної системи

Тема 1. Земля як планета (16 годин)

31
Гіпотези й сучасні уявлення про виник­нення Землі
Демонстрація: фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів


32
Форма й розміри Зем­лі. Внутрішня будова Землі
Демонстрація: обертання Землі на­вколо осі, обертання Землі навколо Сонця з допомогою телурію. Практична робота № 5. Знаходження на карті й глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль, материків, частин світу, різних географічних об'єктів


33
Рух Землі. Пори року
Демонстрація: залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; досліди, які ілюструють зміну освіт­лення півкуль Землі протягом року


34
Місяць — супутник Землі
Демонстрація: фотографії Місяця з орбітальних станцій і космічних апаратів.
Міні-проект. Чому ми бачимо тільки один бік Місяця? Що на іншому боці Місяця?


35
Сонячні й місячні за­темнення
Демонстрація: Місяць у різні фази місячного й сонячного затемнень.
Дослідний практикум: спостережен­ня за рухом листків і квіток рослини до Сонця; нагрівання тіл променями Сонця '


36
Способи зображення Землі. Масштаб
Дослідний практикум: визначення розмірів різних об'єктів у декількох масштабах


37
Підсумковий урок
Контрольна робота № 1


38
Ґрунт та його значен­ня. Утворення ґрунту
Демонстрація: зовнішній вигляд ґрунту, види ґрунтів, малюнки, фото, відеоматеріали про організми, які бе­руть участь у ґрунтоутворенні


39
Властивості ґрунту. Раціональне викорис­тання ґрунту
Демонстрація: досліди, які демон­струють склад і властивості ґрунту


40
Повітря — суміш га­зів. Значення повітря. Властивості повітря
Демонстрація: досліди, які демон­струють властивості й рух повітря


41
Вода,на Землі. Влас­тивості води. Три стани води. Кругообіг води в природі
Демонстрація: досліди, які демон­струють властивості й стани води.
 Міні проект. Подорож крапельки води


42
Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини
Демонстрація: досліди, які демон­струють розчинність речовин.
Дослідний практикум: визначення розчинності речовин: глини, крейди, олії, лимонної кислоти. Дослідження впливу температури на розчинність цукру (солі) у воді. Дослідження нагрівання тіл (різно­го кольору й прозорості) променями Сонця.
Домашній експеримент: вплив ступе­ня забруднення води на освітленість водних рослин


43
Розчини в природі. Значення води в при­роді
Відеодемонстрація: значення води в природі


44
Ділова гра. Викорис­тання води людиною
Презентація міні-проектів Крапля, або Де ми втрачаємо воду?


45
Підсумковий урок. Узагальнення й сис­тематизація знань за темою 1 розділу 3
Підсумкове тестування Аналіз, складання схем основних по­нять за темою


Обладнання: глобус, географічні карти, телурій, контурні карти, атла­си; хімічні склянки, пробірки, нагрівальний прилад, хімічні речовини (крейда, цукор, кухонна сіль, соняшникова олія)

Тема 2. Планета Земля як середовище для живих організмів (15 годин)

46
Жива й нежива при­рода. Організм і його властивості. Роз­маїтість організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії
Демонстрація: фотографії, малюнки різних організмів.
Міні-проект. Знайомтеся — це...


47
Практична робота № 6
Практична робота № 6. Визначен­ня назв найпоширеніших в Україні рослин, грибів, тварин із допомогою атласів-визначників


48
Практична робота № 7
Практична робота 7. Озна­йомлення з найбільш поширеними й отруйними рослинами, грибами й тваринами своєї місцевості


49
Клітинна будова ор­ганізмів. Віруси — неклітинна форма життя
Демонстрація: клітинної будови ор­ганізмів — рослин, грибів, тварин, бактерій — із допомогою фотографій (у тому числі й електронних); малюн­ки, схеми будови вірусів


50
Урок-гра. Жива й не­жива природа Землі



51
Умови життя на пла­неті Земля. Життєве середовище. Чинники навколишнього сере­довища
Відеодемонстрація: умови життя на Землі


52
Вплив чинників не­живої природи на ор­ганізми. Загальна ха­рактеристика різних середовищ існування живих організмів
Дослідний практикум: Організація спостереження за най­важливішими властивостями живих організмів. Вплив температури, світ­ла й вологості на проростання насіння


53
Пристосування орга­нізмів до різних умов середовища і їх періо­дичних змін
Презентація міні-проектів Тварини й рослини минулого


54
Наземно-повітряне середовище існуван­ня: характеристика, пристосування до нього живих організ­мів
Демонстрація: малюнки, фотогра­фії рослин і тварин, які мешкають у наземно-повітряному середовищі


55
Водойма як середови­ще існування живих організмів. Присто­сування організмів до життя у воді
Демонстрація: малюнки, фотографії рослин і тварин, які мешкають у вод­ному середовищі


56
Ґрунт як середовище існування. Пристосу­вання організмів до життя у ґрунті
Демонстрація: малюнки, фотогра­фії рослин і тварин, які мешкають у ґрунті


57
Вплив на організм чинників живої при­роди. Взаємозв'язки живих організмів. Форми співіснування організмів
Демонстрація: схеми ланцюгів хар­чування, приклади взаємовідносин живих організмів, пристосування тварин і рослин до паразитичного спо­собу життя


58
Екосистеми. Групи організмів
Демонстрація: схеми екосистем, еко­логічні групи організмів


59
Рослинний і тварин­ний світ нашої місце­вості
Екскурсія до краєзнавчого музею, зоопарку, живого куточка, на ферму тощо


60
Узагальнення й сис­тематизація знань за темою 2 розділу 3
Аналіз, складання схем основних по­нять за темою


61
Підсумковий урок
Контрольна робота № 2


Обладнання: гербарії, фотографії, малюнки рослин, грибів, тварин, бак­терій; атласи-визначники рослин, тварин, грибів

Тема 3. Людина на планеті Земля (6 годин)

62
Людина — частина природи. Зв'язок людини із природою. Зміни в природі, які виникають під впливом природних чинників і діяльності людини
Демонстрація: фрагменти відеофіль- мів про екологічні проблеми та спо­соби їх розв'язання, про природоохо­ронні території України


63
Екологічні проблеми та їх розв'язання (збе­реження біологічної розмаїтості, боротьба зі спустелюванням, знищенням лісів)
Дослідний практикум: дослідження екологічних проблем своєї місцевості


64
Екологічні проблеми та їх розв'язання. За­хист планети від різ­них видів забруднень
Дослідний практикум: дослідження екологічних проблем найближчої до школи місцевості; складання екологічного паспорта школи


65
Охорона природи. Червона книга Укра­їни. Заповідники, за­казники, національні парки та їх значення для збереження при­роди Землі
Демонстрація: демонстрація Черво­ної книги України, зображень рідкіс­них рослин і тварин своєї місцевості, занесених до Червоної книги; відео- фільму про діяльність заповідників, заказників з охорони природи


66
Практична робота № 8 Вивчення (складання) Червоної книги своєї місцевості
Демонстрація: малюнків, фото- й ві- деоматеріалів про рідкісні рослини й тварин своєї місцевості


67
Урок-конференція
Презентація міні-проектів Земля — наш спільний будинок. Будь природі другом! Земля перетвориться на пустелю


Обладнання: Червона книга України

Відповідно до програми, на вивчення курсу відведено 70 годин, з них 3 — резервні, які можна використати на розсуд учителя в різних розді­лах програми



1 комментарий: